Let's Play Suomipelei: Hypersensitive Bob

Maailmassa on paljon videopelejä. Osa kerää julkaisussaan, tai jopa ennen, paljon pelaajia puoleensa, osalla siihen saattaa mennä jonkin aikaa ennen kuin pääsevät nousemaan ihmisten tietouteen ja osa ei tähän kykene välttämättä koskaan.

Siitä huolimatta videopelit ovat maailmanlaajuinen ilmiö, mutta mitä kuuluu omalle kotikentällemme Suomelle?

Suomalaisista pelitaloja osa on päässyt maailmanlaajuiseen suosioon peleillään. Ensimmäinen, mikä monelle voi tulla mieleen, on Rovio Angry Birds -peliensä kanssa. Tai Remedy Max Payne tai Alan Wake peliensä kanssa. Tai joillekin kelloja saattaa ruveta kilkattamaan Sulakkeen Habbo Hotelli. 

Mutta paljonko on jäänyt ilman minkäänlaista huomiota?

Neogamesin sivujen mukaan suomessa olisi noin 260 pelitoimialan yritystä. Tämä tarkoittaa paljon pelejä. Paljon pelejä, jotka ovat saattaneet jäädä ilman niiden ansaitsemaan huomiota.

Tämän blogiteksti -sarjan tarkoituksena on käydä läpi tunnettuja ja ei niin tunnettuja Suomessa kehitettyjä pelejä. Julkaisutahti tulee alkuun olemaan kerran kuussa, näillä näkymin kuukauden viimeisenä päivänä.

Mutta sen pidemmittä puheitta ensimmäisen pelin esittelyyn.

Kaikki palaute tervetullutta, muistakaa ne negatiiviset kuitenkin muokata rakentavaan muotoon.



Peli: Hypersensitive Bob
Kehittäjä: Sieidi Ltd
Alustat: Window, Mac, Linux, Android
Julkaisupäivä: 29.3.2016 (Android: 7.10.2017? En aivan varma)
Lajityyppi: Toiminta, Seikkailu, Rennot, Indie
Hinta: 4,99€ (Android: Ilmainen)

Yksinpeli



Hypersensitive Bobissa ohjaat Bob -nimistä hahmoa. Bob on allerginen kaikelle, kuten ovat hänen ystävänsäkin.

Pelin aseena toimii Bobin luomus, mikä on syntynyt hänen hulluista insinööritaidoista ja turhautumisesta eristäytyneeseen elämäänsä, InhaGun2000!

Bob ja hänen kaverinsa ovat saaneet tarpeekseen - On aika vakavalle siedätyshoidolle!

Ja niin alkaa seikkailu.

Pelissä ei ole alkuvalikkoa vaan käynnistymisen jälkeen joudut hahmonvalintaan. Tietenkään alkuun ei voi kuin Bobilla pelata, mutta kunhan saat avattua voit pelata Bobin kavereilla Billillä ja Spoopylla.

Ase käteen ja ovesta ulos. Ensimmäinen vihollinen vartioi pelaaja Rakettia ja se pitää tuhota ennen kuin pääsee eteenpäin. Tämä toimii myös pelin opetuksena pelin kontrolleihin. Itse en ole ainakaan muistini mukaan tällä tekniikalla mitään peliä pelannut. Liikkuminen hoituu normaalilla WASD menetelmällä, tavaroiden poimiminen E:llä, Välilyönnistä aseen lataaminen ja sitten se mihin en ole varmaan koskaan törmännyt: ampuminen hoidetaan nuolinäppäimillä.

Nuolinäppäimistä ampuminen tuo peliinsä kyllä oman haasteensa. Tähtääminen ei ole liian helppoa. Viistoon sentään pystyy ampumaan, mutta itse en sitä liiemmin osaa. Tietenkin auttamaan on tehty lievä automaattinen tähtäys, mutta onneksi se on vaan noin 15 asteen kulmat suorasta linjasta.

Taistelut hoituvat sitten taivaalla leijuvilla alustoilla. Osa on pienempiä ja osa isompia, ja teemat vaihtelevat niityistä muinaisiin raunioihin ja niistä sitten taas kaivoksiin. Näille alustoille viholliset ilmestyvät punaisista palleroistaan. Palleroissa juoksee aika, joka kertoo kauanko vihollisen ilmestymiseen menee. Näistä palleroista saattaa ilmestyä myös ystävällisiä asioita, esimerkiksi Aarrearkkuja. Kun olet kaikki yhdellä kerralla ilmestyneet asiat tuhonnut, niitä ilmestyy joko lisää tai pääset jatkamaan matkaasi seuraavalle tasolle.

Tasot ja viholliset vaihtuvat jokaisella pelikerralla, joten pelissä on uudelleen pelaamisarvoa. Tietenkin itselläni parilla pelikerralla on arpoutunut melkein samanlainen kenttäjono, mutta se on kyllä oletettavissakin. Tietenkin itse toivoisin lisää tasoja, enää kun ei ole sellaisia ihan uusia ja tuntemattomia tasoja ilmaantunut. Missään ei ikävä kyllä lue edes noin määrää paljonko tasoja on, mutta ainakin viimevuoden toukokuussa lisätty lisää tasoja, uusia vihollisia ja uusia esineitä. Toivon mukaan Sieidin porukka palaa takaisin tämän pelin pariin ja asioiden lisäämiseen.

Mutta enemmän niistä vihollisista. Vihollisia on erilaisia, muun muassa joukkoon kuuluu ampiaisia, sieniä ja kukkia. Jokainen vihollinen käyttäytyy tietenkin sitten eritavalla. Jotkin vaan kulkevat alustalla omaan tahtiinsa ja, jos pelaaja sattuu tulemaan eteen, hyökkäävät. Osa sitten ampuvat pelaajaa kohti milloin mitäkin ja osa kiihdyttävät kohti pelaajaa kun hänet näkevät. Ja koska on vihollisia pelissä, niin pelissä on mukana mini-pomoja ja itse pääpomo. Itse toivoisin pomoihinkin valikoimaa, jotta ei tarvitsisi jokaisella pelikerralla päihittää samoja pahiksia.

Kun saat vihollisen tapettua, se saattaa pudottaa Rokotepulloja. Näillä Rokotepulloilla voit ostaa tason uudelleen käynnistämisen, jos satut kuolemaan tai esineen aina kun siirryt tasolta toiselle. Tason jälkeen saat valita kolmesta esineestä yhden jonka voit ostaa tai jos sinulla ei ole varaa tai halua mitään näistä kolmesta esineestä ostaa niin voi vaan ostamisen Ohittaa.

Osa esineistä antaa hahmolle nopeutta, osa suurentaa aseen lipasta ja osalla taas saat lisää vahinkoa ammuksiisi. Osa esineistä saattaa antaa esimerkiksi aseen ammuksiin lisää vahinkoa, mutta samalla vähentää pelaajan HP:tä. Tietenkin näitä esineitä voi löytää esimerkiksi Aarrearkuista ja pomoilta saa välillä lahjapaketteja mistä saat avattua kauppaan uuden esineen. Tietenkin, jos kuolet lopullisesti tai pääset pelin läpi, menetät hahmollesi kerääntyneet esineet. Näitä esineitä Sieidi lupaa olevan yli 60 nettisivuillaan (Steamissa +50).

Kun kuolet tai pääset pelin läpi, pääset näkemään Tilastosi. Näistä näet esimerkiksi kauanko selvisit / kauanko meni että voitit loppu pomon ja montako vihollista oikein tapoit. Lisäksi näet saitko avattua kauppaan jonkin uuden esineen ja mitä esineitä olit hahmollesi kerännyt. Ainut huono puoli mikä näissä tilastoissa on, on se, ettei niitä pysty jälkikäteen mistään näkemään. Itse mieluusti katsoisin miten pitkään oikein olen ensimmäisillä pelikerroillani selvinnyt.

Mutta muuta pelistä. Pelin maailma on kirkas ja peli yksinkertaisesti toteutettu. Peliin tyyli on ainakin itsestäni ihanan lapsellinen, mikä tuo aina välillä kivaa vaihtelua. Lisäksi pelissä ei itsessään ole liiemmin tarinaa, räiskit vaan menemään, niin itselleni kyseessä on rentouttava peli. Itselläni kun englanti ei mitään hyvää ole niin tarinapohjoisissa peleissä suurin osa omasta jaksamisestani menee tarinan sisäistämiseen.

Pisteet myös pelin lyhyydestä. Mitä itse olen pääsyt loppu pomoon ja niin sanotusti päässyt pelin läpi, niin siihen ei ole mennyt kuin sellainen 30 minuuttia. Eli jos kaipaa lyhyttä pelisessiota, niin tämä on ainakin omista pelaamistani peleistä sellainen.

Miinukset tulevat melkeinkö pelin musiikeista (yksi tai kaksi raitaa) ja pomojen vähyydestä. Miinus Android versiossa on hahmon liikutus ympyrän sijainti. Itselläni se peukaloni peittää kentän vasemman alakulman, joten en näe ilman peukalon pois nostamista, että onko siellä vihollinen. Ja en sitten tiedä johtuuko se omasta Honor 7 Litestä vai itse pelistä se, että ainakin itselläni pelaaminen tuntuu olevan tahmeaa. Hahmo reagoi komentoihin pari sekuntia niiden antamisen jälkeen.

Muuten ainakin itseni Steamin versio viihdyttävä kokonaisuus.

Kommentit