"Asterix, minulla on nälkä", Asterix & Obelix XXL 3 - The Crystal Menhir
Ja sitten toiseen osaan eli Asterix & Obelix XXL 3 - The Crystal
Menhir.
Käsittelin Asterix & Obelix XXL 2 Remasteria aikaisemmassa postauksessa johon pääset tästä.
Tätä XXL 3:a voi pelata co-op:na, mutta itse en saanut ketään kokeilemaan tätä kanssani, joten en tiedä miten se tarkalleen toimii (muuta kuin, että toinen ohjaa Asterixia ja toinen Obelixia, ja että toimii vain lokaalisti). Hauskempaa tämä peli voisi olla hyvässä seurassa (ja seurassa joka ymmärtää Asterixin ja Obelixin päälle edes vähäsen). Mutta kuitenkin.
Kuten XXL 2:ssa löytyy tästäkin pelistä kauppa josta ostaa tekniikoita ja päivityksiä. Kuitenkin erona edeltäjäänsä se, että Asterixilla ja Obelixilla kummallakin on omansa, joten joutuu miettimään mikä olisi viisas hankinta sillä hetkellä. Ainoastaan energia ja elämät yhteisiä (ainakin yksi pelatessa). Lisäksi kaupasta voi täyttää elämät.
Nyt ei muuta kuin odottelemaan lokakuun 22. päivää, koska silloin tiedossa lisää Asterix:a ja Obelix:a:
Kuva: https://www.microids.com/microids-unveils-its-q4-2020-line-up/
Jospa tuon jälkeen pelaisi XXL 2:n uusiksi (tämän XXL 3:n jos saa jonkun pelaamaan co-op:na).
Mutta nyt se oisi ensi kertaan!
Käsittelin Asterix & Obelix XXL 2 Remasteria aikaisemmassa postauksessa johon pääset tästä.
Tätä XXL 3:a voi pelata co-op:na, mutta itse en saanut ketään kokeilemaan tätä kanssani, joten en tiedä miten se tarkalleen toimii (muuta kuin, että toinen ohjaa Asterixia ja toinen Obelixia, ja että toimii vain lokaalisti). Hauskempaa tämä peli voisi olla hyvässä seurassa (ja seurassa joka ymmärtää Asterixin ja Obelixin päälle edes vähäsen). Mutta kuitenkin.
Galliassa on kaunis ja rauhallinen päivä ja tutut gallialaisemme toimittavat
asioitaan. Päällikkö Aladobix lähtee
kävelylle, Trubadurix säveltää balladeja,
tietäjä Akvavitix ruokkii kyyhkyjään ja
Asterix on Obelixin kanssa metsästämässä villisikoja.
Palattuaan metsästä parivaljakkomme menee tapaamaan Akvavitixia, jolloin postinkantaja Telegramix juoksee paikalle. Joku on varastanut hänen postilaukkunsa metsässä ja koko kylän postit siinä samalla. Ketäpä muitakaan asialla voi olla kuin roomalaisia, vaikka outoahan se on, että he haluavat gallialaisten postit.
Asterix ja Obelix lähtevät tätä sitten tutkimaan ja jäljet vievätkin roomalaisten Periferium -leiriin. Kun laukku saatu takaisin, palaavat sankarimme takaisin kylään, jossa Telegramix jo odottelee. Laukussa on kirje Akvavitixille hänen ystävältään Avina Gandirilta, joka on Thulen papitar. Hän pelkää, että roomalaiset aikovat siepata hänet. Tietenkin tässä vaiheessa, kun Avinan lähettämä kirje saavuttaa Gallian, on hän oletettavasti jo roomalaisten kynsissä ja jossain päin Rooman valtakuntaa.
Mutta ei hätää, Avina on antanut Akvavitixin huomaan Snæfellhelgajökullin, joka pystyy näyttämään tien (ja jonka Obelix onneksi nimeää Crystal Menhiriksi). Tietenkään sankarimme eivät voi lähteä etsimään Avinaa saman tien, sillä turvallisuussyistä kivestä on sen voimien pienentämiseksi poistettu sirpaleita. Ilman kolmea sirpaletta ei Crystal Menhiristä ole apua.
Ja niin sankarimme lähtevät etsimään näitä sirpaleita ja jälleen kohti uutta seikkailua.
Palattuaan metsästä parivaljakkomme menee tapaamaan Akvavitixia, jolloin postinkantaja Telegramix juoksee paikalle. Joku on varastanut hänen postilaukkunsa metsässä ja koko kylän postit siinä samalla. Ketäpä muitakaan asialla voi olla kuin roomalaisia, vaikka outoahan se on, että he haluavat gallialaisten postit.
Asterix ja Obelix lähtevät tätä sitten tutkimaan ja jäljet vievätkin roomalaisten Periferium -leiriin. Kun laukku saatu takaisin, palaavat sankarimme takaisin kylään, jossa Telegramix jo odottelee. Laukussa on kirje Akvavitixille hänen ystävältään Avina Gandirilta, joka on Thulen papitar. Hän pelkää, että roomalaiset aikovat siepata hänet. Tietenkin tässä vaiheessa, kun Avinan lähettämä kirje saavuttaa Gallian, on hän oletettavasti jo roomalaisten kynsissä ja jossain päin Rooman valtakuntaa.
Mutta ei hätää, Avina on antanut Akvavitixin huomaan Snæfellhelgajökullin, joka pystyy näyttämään tien (ja jonka Obelix onneksi nimeää Crystal Menhiriksi). Tietenkään sankarimme eivät voi lähteä etsimään Avinaa saman tien, sillä turvallisuussyistä kivestä on sen voimien pienentämiseksi poistettu sirpaleita. Ilman kolmea sirpaletta ei Crystal Menhiristä ole apua.
Ja niin sankarimme lähtevät etsimään näitä sirpaleita ja jälleen kohti uutta seikkailua.
Peli kuvataan ylhäältä viistosta ja kameraa ei voi itse liikuttaa, mikä on
taisteluissa hyvä, mutta silloin kun haluaisi maailmaa katsella, niin huono.
Välillä maailma tuntuu kyllä hivenen muoviselta ja animaatiot hätäisten tehdyiltä,
varsinkin cutscenet (ks. 1:nen kuva). Cutscenetkin ovat myös ylhäältä päin
kuvattuja ja ilman puhujan kuvaa alalaidassa voisi olla hivenen vaikeaa
seurata kuka puhuu ja mitäkin. Tietenkin kamera välillä käy lähempänä hahmoja,
mutta kuitenkin yleensä se pysyttelee hyvän mitan päässä. Tämä kaikki tuo
mieleen lähinnä mobiilipelin.
Cutscenejen ulkopuolella puhetta kuulee vain Asterixin ja Obelixin suusta. NPC:t, joilla olisi ääni (esim. Akvavitix), eivät puhu vaikka heiltä saisikin sivutehtäviä, mikä on sinänsä harmi. Kuitenkin NPC:tä joiden kanssa voi "rupatella" sen verta, ettei olisi järkeäkään yrittää kaikille saada ääntä, joten oletettavasti tarkoituksellisesti jätetty kaikilta se sitten pois.
Pelissä päässään seikkailemaan Galliassa, Thulessa, Tyroksessa, Kreetalla ja Roomassa. Jokaisessa paikassa on löydettävänä kultaisia laakeriseppeleitä, luita ja noppia. Lisäksi löytyy aikaisemmin mainittuja sivutehtäviä. Suurin osa kentistä on, että saavut paikkaan A josta päästävä paikkaan B, roomalaisia joko hakaten tai kiertäen. Kun on paikkaan B päästy, niin yleensä sitten hivenen tarinaa ja sitten roomalaisia lisää hakkaamaan. Roomaa lukuun ottamatta kaikissa muissa kentissä on yksi tai kaksi roomalaisleiriä, joissa sitten menee aikaa (ainakin Hard -vaikeustasolla). Nimittäin kun elämät loppuvat, joudut ihan leirin alkuun. Onneksi leireissä tuppaa olemaan vaihtoehtoisia reittejä, joten voit mennä sellaista jossa ei ole niin paljoa roomalaisia vartioimassa.
Cutscenejen ulkopuolella puhetta kuulee vain Asterixin ja Obelixin suusta. NPC:t, joilla olisi ääni (esim. Akvavitix), eivät puhu vaikka heiltä saisikin sivutehtäviä, mikä on sinänsä harmi. Kuitenkin NPC:tä joiden kanssa voi "rupatella" sen verta, ettei olisi järkeäkään yrittää kaikille saada ääntä, joten oletettavasti tarkoituksellisesti jätetty kaikilta se sitten pois.
Pelissä päässään seikkailemaan Galliassa, Thulessa, Tyroksessa, Kreetalla ja Roomassa. Jokaisessa paikassa on löydettävänä kultaisia laakeriseppeleitä, luita ja noppia. Lisäksi löytyy aikaisemmin mainittuja sivutehtäviä. Suurin osa kentistä on, että saavut paikkaan A josta päästävä paikkaan B, roomalaisia joko hakaten tai kiertäen. Kun on paikkaan B päästy, niin yleensä sitten hivenen tarinaa ja sitten roomalaisia lisää hakkaamaan. Roomaa lukuun ottamatta kaikissa muissa kentissä on yksi tai kaksi roomalaisleiriä, joissa sitten menee aikaa (ainakin Hard -vaikeustasolla). Nimittäin kun elämät loppuvat, joudut ihan leirin alkuun. Onneksi leireissä tuppaa olemaan vaihtoehtoisia reittejä, joten voit mennä sellaista jossa ei ole niin paljoa roomalaisia vartioimassa.
Ja Rooma, Rooma, Rooma... Kyseinen paikka tiputtaa frameja niin paljon, että jopa
minä huomaan sen. Vaikka ne ovatkin tippuneet aina välillä, kun paljon ollut
liikettä näytöllä, vie Rooma kirsikat kakun päältä. Se paikka tiputtaa frameja
kokoaikaisesti. Lisäksi sen suorittamisen jälkeen alkaa peli muutenkin niitä
pudottaaa herkemmin. Lisäksi sen jälkeen on aiheutunut pienimuotoinen
ongelma, jota itse kutsun tylsästi vihreäksi bugiksi. Oikealla oleva kuva
kuvastaa sitä hyvin. Kuvassa siis ylhäällä miltä pelin pitäisi näyttää ja
alhaalla miltä näyttää kun tämä bugi iskee (kuvakaappaukset otettu alta
löytyvältä
videolta kohdan 11:45
tienoilta). Tämä voi tapahtua missä tahansa kohtaa peliä latausruudun jälkeen.
Tietenkin siitä pääsee nopsaan eroon kun lataa kyseisen kohdan uusiksi.
Ohjaukseenkin meni hermot pariin otteeseen. Kun XXL 2:ssa tehtiin comboja, niin tässä ne on korvattu erikoisiskuilla, jotka tehdään painamalla L1 pohjaan ja sitten, riippuen minkä iskun haluat tehdä, painetaan yhtä toimintanäppäintä. ◻️-painike on normaali isku, mutta erikoisiskuna siinä on Spin-hyökkäys, joka hyvä isoon vihollisryhmään mutta vie myös eniten energiaa, ja kuten arvata saattaa kun haluaisit tehdä tavallisen iskun teetkin erikoisen. Sitten kun taas Spin:ä tarvittaisiin, ei sitä voi tehdä, koska ei tarpeeksi energiaa (energiaa saa lisää hakkaamalla roomalaisia). Ja näin tapahtuu kaikkien painikkeiden kanssa. Tietenkin pelaajasta varmaan johtuvaa tämä lähinnä, mutta siltikin niin ärsyttävää (ei ikinä kerkeä katsomaan näkyykö vasemmassa alareunassa indikaatio L1 painettuna olemisesta (ks. 3. kuvan ylempi)). Myös tässä ohjauksessa ärsytti automaattinen tähtäys vihollisiin. Kesken tavallisen hyökkäyksen saattoi hahmosi vain vaihtaa vihollista mihin hyökkää, vaikkei edellinenkään ole maassa.
Ohjaukseenkin meni hermot pariin otteeseen. Kun XXL 2:ssa tehtiin comboja, niin tässä ne on korvattu erikoisiskuilla, jotka tehdään painamalla L1 pohjaan ja sitten, riippuen minkä iskun haluat tehdä, painetaan yhtä toimintanäppäintä. ◻️-painike on normaali isku, mutta erikoisiskuna siinä on Spin-hyökkäys, joka hyvä isoon vihollisryhmään mutta vie myös eniten energiaa, ja kuten arvata saattaa kun haluaisit tehdä tavallisen iskun teetkin erikoisen. Sitten kun taas Spin:ä tarvittaisiin, ei sitä voi tehdä, koska ei tarpeeksi energiaa (energiaa saa lisää hakkaamalla roomalaisia). Ja näin tapahtuu kaikkien painikkeiden kanssa. Tietenkin pelaajasta varmaan johtuvaa tämä lähinnä, mutta siltikin niin ärsyttävää (ei ikinä kerkeä katsomaan näkyykö vasemmassa alareunassa indikaatio L1 painettuna olemisesta (ks. 3. kuvan ylempi)). Myös tässä ohjauksessa ärsytti automaattinen tähtäys vihollisiin. Kesken tavallisen hyökkäyksen saattoi hahmosi vain vaihtaa vihollista mihin hyökkää, vaikkei edellinenkään ole maassa.
Crystal Menhir tuo taisteluihin lisää vaihtelua omilla kyvyillään. Voi esimerkiksi jäädyttää vihollisia, joko niin että ne vain hivenen hidastuvat tai sitten muuttaa ne jääkalikoiksi. Tietenkin tässä pelissä viholliset ovat perusroomalaisia, joista tulee pelin edetessä haastavampia vastuksia. Kuitenkin haasteellisuus vain siinä onko vihollisella kilpi vai eikö, kilvestä kun kuitenkin ensimmäisenä päästävä eroon. Lisäksi pitää ottaa huomioon hälytyksiä soittavat torvensoittajat.
Yhtenä pienempänä "ongelmana" on paikkojen nimien muuttuminen. Saattaa hahmot puhuessa ja tekstityksissä käyttää esimerkiksi roomalaisleirin englanninkielistä nimeä Compendium (Periferium suomeksi), kun sitten taas leirin inforuudussa lukea Petibonum, mikä on taasen kyseisen paikan ranskankielinen nimi.
Kuten XXL 2:ssa löytyy tästäkin pelistä kauppa josta ostaa tekniikoita ja päivityksiä. Kuitenkin erona edeltäjäänsä se, että Asterixilla ja Obelixilla kummallakin on omansa, joten joutuu miettimään mikä olisi viisas hankinta sillä hetkellä. Ainoastaan energia ja elämät yhteisiä (ainakin yksi pelatessa). Lisäksi kaupasta voi täyttää elämät.
Peli paikoin kauniimpi kuin edeltäjänsä, muttei läheskään yhtä paljoa antanut syytä nauruun. Lisäksi framien tippuminen ja ohjaus pudottavat nautittavuutta ainakin itselläni. Kyllä tämä ainakin kerran pelasi läpi, mutta uudelleenpeluu arvo itselläni todennäköisesti vain co-op muodossa.
Ja pelaamista:
Nyt ei muuta kuin odottelemaan lokakuun 22. päivää, koska silloin tiedossa lisää Asterix:a ja Obelix:a:
Kuva: https://www.microids.com/microids-unveils-its-q4-2020-line-up/
Jospa tuon jälkeen pelaisi XXL 2:n uusiksi (tämän XXL 3:n jos saa jonkun pelaamaan co-op:na).
Mutta nyt se oisi ensi kertaan!
Kommentit
Lähetä kommentti
Jos et voisi ikimaailmassa sanoa kommenttiasi kasvotusten, niin jätä sanomatta. :)
Muistakaa, että minäkin olen vain ihminen niin kuin sinäkin tai no olen minä niihin nuijiinkin joskus törmännyt. Mietin vain miten ne kirjottelee yhtään mitään ku nuijilla ei tiedettävästi ole käsiä saati muutakaan...