Lisää Mikua Switchille - Hatsune Miku Logic Paint S

18.3. julkaistiin Nintendo Switchille, jonkinnäköisestä digitaalisesta puskasta, Hatsune Miku Logic Paint S. Kyseessä on alkujaan mobiilipeli, mikä julkaistu maaliskuussa 2020. Ja vaikka tämä S pohjautuukin mobiiliversioon, niin peli ei tue kosketusnäytöllä pelaamista, joten ohjaimilla mennään.

Kyseessä on siis logiikkapeli japanilaisen ristikon, tai tutummin picrossin, muodossa. Apunasi on numeroita ristikon ylä- ja vasemmassa laidassa, joiden mukaan sinun pitää maalata ruutuja. Jokaisen numero kertoo, montako ruutua sinun pitää maalata perätysten ja näiden sarjojen väliin pitää jäädä vähintään se yksi ruutu tyhjää. Kun kaikki oikeat ruudut on maalattu, paljastuu kuva.

Ristikoiden määrä tässä Switchin versiossa on yli 350. Nämä ristikot on jaettu tavallisiin ja erikoisristikoihin.

Tavalliset ovat vaikeuden mukaan jaettu kolmeen ryhmään LV1 - LV3, joiden koot menevät sieltä 5x5:stä sinne 20x20. Jo 15x15 ristikoiden kanssa ymmärtää hyvin, minkä takia tähän peliin (tai oikein mihinkään muuhun picross peliin mitä tullut katseltua) ei ole ohjelmoitu kosketusnäytöllä pelaamista. Alkaa jo niiden kanssa loppua ruutu kesken.

Erikoisristikot koostuvat jokainen 25:stä 15x15 ristikosta. Näistä kaikista 25 ristikosta muodostuu siis yksi iso kuva.

Mahdollisimman nopean ajan saamisen lisäksi, haasteena on saada jokaisesta ristikosta 3 tähteä: suorita ristikko, älä käytä vinkkejä ja älä tee yhtään virhettä. Näillä tähdillä voi avata sitten lauluja, joita on 18 kappaletta, jotka ovat Piapron kisan kautta valittu. Joten vanhoja tuttuja kappaleita ei ole kyseessä.  10 kappaletta löytyy ainakin YouTubesta itse tekijöiden lataamina, jos niitä haluaa kuunnella. Switchin kautta ei voi kuunnella ruudun ollessa kiinni. Musiikki kyllä jatkuu siitä mihin jäit kuuntelussa kun avaat ruudun.

Jokaisesta kappaleesta on sentään instrumentaalinen versio valmiiksi auki, joten valikossa ja ristikoissa soivia kappaleita voi käydä asetuksista vaihtamassa. Tietenkin tämä yksi valittu kappale soi uudestaan ja uudestaan alusta lähtien läpi. Voit onneksi keskeyttää ristikon ja mennä asetuksiin vaihtamaan kappaleen, mutta itse laitoin suosiolla pelin omat musiikit pois päältä ja laitan tietokoneelta/puhelimelta musiikit soimaan. Paljon helpompaa kuin käydä vähän väliä asetuksia räpläämässä.

Asetuksista voi käydä myös vaihtamassa Vocaloidin, joka on ristikkoa tehdessä sinulle hurraamassa, jos Miku ei ole se isoin lemppari. Tietenkään sillä ei ole mitään pelillistä vaikutusta kuka kuudesta Crypton Future Median Vocaloideista on sinulle hurraamassa.

Jokaisen tavallisen ja erikoisristikon suorittamisesta avaat kuvan galleriassa. Tietenkin katselu koko on mitä on ja zoomausta ei ole. 


Mutta miten se itse peli? 
20x20 ristikko

Aikaisemmin kerkesinkin jo sanomaan, että näyttö alkaa loppua kesken. Tietenkin näytöllä on paljon tyhjää, joten isompia ristikoita voisi helposti laajentaa paremmin sopimaan näytölle, mutta näin on nyt menty.

Muuten kyseessä on ihan perinteistä picrossia, mutta ominaisuudet, mitkä lasketaan helpotuksiksi muissa pelaamissani picross peleissä, ovat kokoaikaisesti päällä. Näitä on numeroiden harmaannuttaminen kun kyseinen sarja on valmis ja rivin/sarakkeen automaattinen täyttö kun kaikki sarjat merkitty. Rivin/sarakkeiden automaattinen täyttö ei niin häiritse kunhan oppi muistamaan että peli niin tekee. Ei tule tuhlailtua aikaa enää ruksien merkitsemiseen. Numeroiden harmaannuttaminen on ollut itselleni se mikä aiheuttanut harmaita hiuksia.

Tämä numeroiden harmaannuttaminen on MikuLogissa tehty vielä hivenen eritavalla kuin muissa pelaamissani picrosseissa. Tässä pelissä peli harmaannuttaa numeron saman tien kun olet saanut kaikki siihen kuuluvat ruudut maalattua. Sillä ei ole väliä sopisiko kyseisen sarjan ja esimerkiksi ristikon reunan väliin jokin muu sarja. Muissa pelaamissani peleissä numerot harmaannutetaan vasta siinä vaiheessa kun päätät itse sarjan, eli laitat sen päätyihin tyhjää merkitsevät ruksit, olkoon kyseessä oikea sarja tai ei. 

Tästä MikuLogin tekniikasta on aiheutunut jos jonkinlaista sekaannusta ja ihan turhia että tyhmiä virheitä. Sentään saat virhepisteitä vain silloin kun maalaat väärän ruudun, etkä silloin kun merkitset niitä rukseilla. Tekemäsi virheet merkitään ristikkoon violeteilla rukseilla. Korjaisin mieluiten itse omat virheeni.

Tämä helpotus vaikuttaa myös välillä olevan ihan pakollinen apu päästäksesi ristikon läpi ilman arvailua (kolmella silmäparilla pelattu parit kentät läpi ja tultu tähän tulokseen), että ehkä sen takia sitä ei saa kytkettyä pois päältä. Tämän helpotuksen takia voit vain hakata itsesi ristikoiden läpi, kun menee motivaatio.

Kuten muissakin teemallisissa picross peleissä, ei tässäkään kaikki kuvat liity suorasti mitenkään Crypton Future Median Vocaloideihin. 

Videota pelailusta:
Logik 29" HD ready led televisio ja 2 metrin katseluetäisyys eivät sovi tämän pelin kanssa yhteen. :)

Itse maksoin Hatsune Miku Logic Paint S -pelistä 9 euroa. Normaali hinta on 12 euroa. Viiden tunnin edestä tullut tätä jo pelattua ja en ole vielä puolessa välissä ristikoita, joten rahan edestä pelataan ainakin. Olisi tuon rahan voinut ehkä paremminkin käyttää.

Pelin kansiartistin NEGIn Pixiv -tili: https://www.pixiv.net/en/users/40586

Muita picross pelejä Nintendo Switcille:
Näitä olen ainakin itse katsellut hankintamielessä ja yhden kerkesin hankkia ennen tämän MikuLogin julkaisua, mutta ei siitä sen enempää.

Kommentit