Hulluja nuo roomalaiset! Asterix & Obelix XXL Romastered

Lisää roomalaisten hakkaamista luvassa.

Tätä ennen on tullut pelattua ja käsiteltyä sarjan muut pelit:

Tämä Asterix & Obelix XXL Romastered on nimestä arvatenkin vuonna 2004 julkaistun Asterix & Obelix XXL:n remasteroitu versio. Kuten aikaisemminkin pelatut osat, tämänkin pelasin PlayStation 4 konsolillani (ensimmäisen version konsoli), ja kuten XXL 2:n kohdallakin en ole alkuperäistä versiota koskaan pelannut.

EDIT 28.12.: Peli saanut päivityksen, jossa korjailtu ainakin osa bugeista.

Tuttuun tapaansa Asterix ja Obelix lähtevät päivittäiseen villisika jahtiinsa. Palatessaan kylään salama säikyttää Idefixin, jota Asterix ja Obelix lähtevät etsimään omilla tahoillaan. 

Asterixin etsintäreitti vie hänet kylän läheiselle kukkulalle, josta hän näkee kylän olevan liekeissä. Roomalaiset ovat tehneet yllätyshyökkäyksen sillä välin kun Asterix ja Obelix olivat poissa ja ottaneet kyläläiset vangeiksi!

Ennen kylään pääsemistä Asterix törmää roomalaisagenttiin (Sam Shieffer), joka päättää auttaa gallialaisia, koska on saanut potkut Caesarin leivistä. 

Ensiksi Asterixin kuitenkin pitää löytää Obelix ja Idefix, jonka jälkeen kyläläisten pelastusoperaatio voi alkaa.

Pelissä on neljä vaikeustasoa, joista Extreme on lukittuna kunnes pelaat pelin läpi joko Normal- tai Hard -vaikeustasolla. Kokeiluunhan tämä lähti Hardilla ja noh, vaikeatahan se oli. Tietenkin kesken pelin voisi vaikeustasoa helpottaa ja taas vaikeuttaa, mutta mitä hauskaa siinä nyt olisi. 

Pelissä päässään seikkailemaan myös kuudelle alueelle: Galliaan, Normandiaan, Kreikkaan, Helvetiaan, Egyptiin ja Roomaan. Jokaisessa alueessa on kerättävänä kultaisia laakerinseppeleitä sekä Roomaa lukuun ottamatta kolme haastetta: kaksi kolikkorataa (Roomassa vain yksi) ja yksi aikajuoksu. Kolikkoradoissa pitää vaihtaa pelimoodia Retron ja Remasterin välillä, jotta saa kaikki kolikot ja tietenkin nämä kolikot pitää kerätä tietyssä ajassa. Aikajuoksussa pitää sitten juosta määritetty rata mahdollisimman nopeasti läpi (mikäköhän mahtaa olla tekniikka kun 5 sekunnissa pitäisi suorittaa, että saa kultaisen pokaalin?). 

Jokainen alue koostui useammasta osasta, joiden väliin sitten sijoitettu tallennustietäjä. Häntä lyömällä pääset tallentamaan pelin ja tällä kertaa tallennuspaikkoja on se 19 kappaletta. Tietenkin pelin pitäisi tallentaa itsensä kun vain ohitat tietäjän, mutta itselläni nämä tallennukset eivät toimineet syystä tai toisesta. Aina piti muistaa käydä lämäisemässä tietäjää, kun sellaisen ohitti. Ja koska tietäjät suhteellisen kaukana toisistaan niin peliäkään ei voi missä tahanssa vaiheessa lopettaa tai voi menetää paljon etenemistä.

Tietenkin kauppa oli jo tässäkin pelissä mukana ja niistä saa ostettua comboja, että täyttää elämäkilvet sekä ostaa niitä lisää. Näitä tietenkin ostellaan roomalaisten kypärillä. 

Tässä pelissä noita comboja pystyy käyttämään vain kun mittari on täysi. Mittaria täytetään hakkaamalla roomalaisia, joten harvoin niitä tulee loppujen lopuksi käytettyä. Lähinnä näitä pääsi käyttelemään kun sattui eteen tila josta pääsi etiäpäin vain hakkaamalla määrätty määrä vihollisia. Ja silloinkin saa tehtyä vain sen yhden combon ja sitten pitää mittari taas yrittää täyttää (tai sitten en vain osaa tai ymmärrä jotain :D ).

Tietenkin kun on kaikki combot ostettu, voi ylimääräisiä kypäriä käyttää Gallerian ostamiseen. Kuvia on 11 kappaletta joihin jokaiseen tarvitsee ostaa se neljä osaa. Kuvan osien hinta nousee jokaisen oston myötä, sekä loppupään kuvissa korkeammat hinnat muutenkin. Onneksi kenttien laatikot ja viholliset palautuvat jos poistut tarpeeksi kauas alueesta, niin pääsee helposti grindaamaan tarvittavia kypäriä. Näissä on ihan huvittaviakin kuvia mukana.

Kultaisia laakerinseppeleitä tarvitaan sitten taas Asterixin ja Obelixin asujen avaamiseen. Näiden asujen avaamiseen tarvitaan kaikki yhden alueen laakerinseppeleet ja ikävä kyllä näihin asuihin ei kuulu klassiset sarjakuvien asut.

Mutta kuitenkin itse pelinä kyseessä on bugien kokoelma. Kun XXL 3:sen kohdalla alkoi bugeja tulla pelin loppupuolella, oli niitä tässä jo heti alussa lähtien. Muun muassa roomalaisagentti "löysi" Idefixin Galliassa, vaikkei koko koirasta ollut tietoakaan kyseisessä kohtauksessa. Onnistuin Kreikassa bugaamaan itseni Caesarin sotakoneen taakse, kun sitä piti juosta pakoon taisteluareenalle. Valaistuksenkin kanssa oli silloin tällöin ongelmia. Taivaan pyöriminen ympyrää kun liikut kentässä myös yksi ongelmista, mutta tietenkään tämä ei hankaloita pelaamista. Tekoälyn ohjaama kaverikin saattoi aina välillä jäädä haaveilemaan omiaan keskelle reittiä, jättäen sinut ihan yksiksesi roomalaisia hoitamaan (ei sillä että muutenkaan olisi paljoa apua tarjonnut loppujen lopuksi).

Ihmetystä tuottivat myös katoavat laatikot. Näistä en ole ihan varma että mikä niiden kanssa oikein ongelmana, kun kuitenkin katoavat vain tietystä suunnasta lähestyttäessä.  Räjähdys partikkeleissakin ilmeni katoamista vaikka räjähdys juuri tapahtunut.

Ärsyttävämpänä ongelmana oli ainakin Normandiassa pariin otteeseen esiintyvät näkymättömät seinämät. Näitä oli laatikkopinojen ympärillä ja pariin otteeseen sellaiseen tuli juostuakin ihan aukealla paikalla. Samaan sarjaan kuuluu myös vihollisten jumiin jääminen aina välillä.

Muuna ongelmana pelin lagiminen paikka paikoin, framien putoilu, katoilevat ääniraidat ja sen vastakohtana sitten jatkuvasti päälle soimaan jäävä kypäröiden keräämisen ääni. Parina kertana ääniraidalla alkoi jokin outo tausta "tärinä".

Roomassakin jäi Caesarin hieno puhe kuulematta, kuten myös juttelu  päällikkö Aladobixin kanssa, glariaattoria areenan jälkeen pelin bugaamisen takia. Pelin uudelleen käynnistäminenkään ei tähän enää auttanut siinä vaiheessa kuin tajusi pelin buganneen. Olisi kai pitänyt olla vain kuolematta toisessa glariaattori taistelussa.

Koska pelissä käytettään alkuperäisiä ääniä ei puhetta ole kuin kohtauksien aikana. Retro- ja Remaster -moodien välillä voi vaihtaa ihan milloin tahansa ja asetuksista voi muokata Remaster -moodia. Halutessaan voi laittaa niin että käytettään vain alkuperäisiä musiikkeja ja vanhoja animaatioita Remaster -moodissa.

Tässä pelissä Asterixin ja Obelixin välillä ei voi vaihdella kun siltä tuntuu, vaan peli itse automaattisesti vaihtaa kun kyseinen kohta sitä vaatii. Ymmärrettävää tavallaan sillä onhan kyseessä pelisarjan ensimmäinen osa.

Ulkonäöllisesti tähän Remaster -moodiin on kyllä panostettu, mutta yksinään se ei onnistu pelastamaan kokemusta. Tietenkin bugit voidaan korjata päivityksillä, mutta kyllä kaikkien pelitalojen pitäisi siihen pyrkiä, ettei niitä olisi varsinkaan tällaisessa mittakaavassa. Entäs sitten kun koittaa aika lopettaa esim. PS4 Internet tuki ja et enää pääse korjauspäivityksiä lataamaan? Tietenkin sitä voi hankkia  useita kovalevyjä joihin siirtää sitten talteen kaikki lataukset, mutta ei kuluttajan pitäisi tällaista joutua tekemään.

Pelin läpäisyyn Hardilla meni itselläni 12 tuntia ja 37 minuuttia, tietenkin nopeamminkin olisi oletettavasti onnistunut, jos ei olisi mennyt aina välillä nysväämiseksi ja olisi oikeasti jaksanut yrittää kunnolla.

Tällä hetkellä tämä XXL Romastered on melkeinkö samalla viivalla muovisen XXL 3:n kanssa, vaikka XXL voikin sen ohittaa, kunhan saadaan korjauksia ja saan aikaiseksi uudelleen pelata. Tietenkin hauskin ja viihdyttävin näistä kolmesta on XXL 2, jonka remasteriin olisi voitu kyllä käyttää ulkonäöllisesti yhtä paljon aikaa kuin tähän Romasteriin.

Tähän loppuun pieni Bugi kollaasi. Pitää sisällään osan bugeista, joita onnistuin nauhoittamaan käyttäen PS4:n omaa Videoleike työkalua:

Nyt on sitten tämäkin pelisarja koettu. Tietenkin kuten olen aikaisemminkin sanonut, uudelleen peluuseen menevät jossain vaiheessa, ehkä jopa jo ensi vuonna. 

Mutta tämä saa jäädä tämän blogin viimeiseksi postaukseksi vuodelta 2020. Toivottavasti ensi vuosi olisi paljon parempi kaikilla osa-alueilla.

Tämä blogiteksti saatiin päätökseen teen,
Doris -keksien ja Asterix -pehmon voimalla.

Kommentit