Hulluja nuo roomalaiset! Asterix & Obelix XXL Romastered
Lisää roomalaisten hakkaamista luvassa.
Tätä ennen on tullut pelattua ja käsiteltyä sarjan muut pelit:
Tämä Asterix & Obelix XXL Romastered on nimestä arvatenkin vuonna 2004
julkaistun Asterix & Obelix XXL:n remasteroitu versio. Kuten
aikaisemminkin pelatut osat, tämänkin pelasin PlayStation 4 konsolillani
(ensimmäisen version konsoli), ja kuten XXL 2:n kohdallakin en ole
alkuperäistä versiota koskaan pelannut.
EDIT 28.12.: Peli saanut päivityksen, jossa korjailtu ainakin osa bugeista.
Tuttuun tapaansa Asterix ja Obelix lähtevät päivittäiseen villisika jahtiinsa.
Palatessaan kylään salama säikyttää Idefixin, jota Asterix ja Obelix lähtevät
etsimään omilla tahoillaan.
Asterixin etsintäreitti vie hänet kylän läheiselle kukkulalle, josta hän näkee
kylän olevan liekeissä. Roomalaiset ovat tehneet yllätyshyökkäyksen sillä
välin kun Asterix ja Obelix olivat poissa ja ottaneet kyläläiset vangeiksi!
Ennen kylään pääsemistä Asterix törmää roomalaisagenttiin (Sam Shieffer), joka
päättää auttaa gallialaisia, koska on saanut potkut Caesarin leivistä.
Ensiksi Asterixin kuitenkin pitää löytää Obelix ja Idefix, jonka jälkeen
kyläläisten pelastusoperaatio voi alkaa.
Pelissä on neljä vaikeustasoa, joista Extreme on lukittuna kunnes pelaat pelin
läpi joko Normal- tai Hard -vaikeustasolla. Kokeiluunhan tämä lähti Hardilla
ja noh, vaikeatahan se oli. Tietenkin kesken pelin voisi vaikeustasoa
helpottaa ja taas vaikeuttaa, mutta mitä hauskaa siinä nyt olisi.
Pelissä päässään seikkailemaan myös kuudelle alueelle: Galliaan, Normandiaan,
Kreikkaan, Helvetiaan, Egyptiin ja Roomaan. Jokaisessa alueessa on kerättävänä
kultaisia laakerinseppeleitä sekä Roomaa lukuun ottamatta kolme haastetta:
kaksi kolikkorataa (Roomassa vain yksi) ja yksi aikajuoksu. Kolikkoradoissa
pitää vaihtaa pelimoodia Retron ja Remasterin välillä, jotta saa kaikki
kolikot ja tietenkin nämä kolikot pitää kerätä tietyssä ajassa. Aikajuoksussa
pitää sitten juosta määritetty rata mahdollisimman nopeasti läpi (mikäköhän
mahtaa olla tekniikka kun 5 sekunnissa pitäisi suorittaa, että saa kultaisen
pokaalin?).
Jokainen alue koostui useammasta osasta, joiden väliin sitten sijoitettu
tallennustietäjä. Häntä lyömällä pääset tallentamaan pelin ja tällä kertaa
tallennuspaikkoja on se 19 kappaletta. Tietenkin pelin pitäisi tallentaa
itsensä kun vain ohitat tietäjän, mutta itselläni nämä tallennukset eivät
toimineet syystä tai toisesta. Aina piti muistaa käydä lämäisemässä tietäjää,
kun sellaisen ohitti. Ja koska tietäjät suhteellisen kaukana toisistaan niin
peliäkään ei voi missä tahanssa vaiheessa lopettaa tai voi menetää paljon
etenemistä.
Tietenkin kauppa oli jo tässäkin pelissä mukana ja niistä saa ostettua
comboja, että täyttää elämäkilvet sekä ostaa niitä lisää. Näitä tietenkin
ostellaan roomalaisten kypärillä.
Tässä pelissä noita comboja pystyy käyttämään vain kun mittari on täysi.
Mittaria täytetään hakkaamalla roomalaisia, joten harvoin niitä tulee loppujen
lopuksi käytettyä. Lähinnä näitä pääsi käyttelemään kun sattui eteen tila
josta pääsi etiäpäin vain hakkaamalla määrätty määrä vihollisia. Ja silloinkin
saa tehtyä vain sen yhden combon ja sitten pitää mittari taas yrittää täyttää
(tai sitten en vain osaa tai ymmärrä jotain :D ).
Tietenkin kun on kaikki combot ostettu, voi ylimääräisiä kypäriä käyttää
Gallerian ostamiseen. Kuvia on 11 kappaletta joihin jokaiseen tarvitsee ostaa
se neljä osaa. Kuvan osien hinta nousee jokaisen oston myötä, sekä loppupään
kuvissa korkeammat hinnat muutenkin. Onneksi kenttien laatikot ja viholliset
palautuvat jos poistut tarpeeksi kauas alueesta, niin pääsee helposti
grindaamaan tarvittavia kypäriä. Näissä on ihan huvittaviakin kuvia mukana.
Mutta kuitenkin itse pelinä kyseessä on bugien kokoelma. Kun XXL 3:sen
kohdalla alkoi bugeja tulla pelin loppupuolella, oli niitä tässä jo heti
alussa lähtien. Muun muassa roomalaisagentti "löysi" Idefixin Galliassa,
vaikkei koko koirasta ollut tietoakaan kyseisessä kohtauksessa. Onnistuin
Kreikassa bugaamaan itseni Caesarin sotakoneen taakse, kun sitä piti juosta
pakoon taisteluareenalle. Valaistuksenkin kanssa oli silloin tällöin ongelmia.
Taivaan pyöriminen ympyrää kun liikut kentässä myös yksi ongelmista, mutta
tietenkään tämä ei hankaloita pelaamista. Tekoälyn ohjaama kaverikin saattoi
aina välillä jäädä haaveilemaan omiaan keskelle reittiä, jättäen sinut ihan
yksiksesi roomalaisia hoitamaan (ei sillä että muutenkaan olisi paljoa apua
tarjonnut loppujen lopuksi).
Ihmetystä tuottivat myös katoavat laatikot. Näistä en ole ihan varma että mikä
niiden kanssa oikein ongelmana, kun kuitenkin katoavat vain tietystä suunnasta
lähestyttäessä. Räjähdys partikkeleissakin ilmeni katoamista vaikka
räjähdys juuri tapahtunut.
Ärsyttävämpänä ongelmana oli ainakin Normandiassa pariin otteeseen esiintyvät
näkymättömät seinämät. Näitä oli laatikkopinojen ympärillä ja pariin otteeseen
sellaiseen tuli juostuakin ihan aukealla paikalla. Samaan sarjaan kuuluu myös
vihollisten jumiin jääminen aina välillä.
Muuna ongelmana pelin lagiminen paikka paikoin, framien putoilu, katoilevat
ääniraidat ja sen vastakohtana sitten jatkuvasti päälle soimaan jäävä
kypäröiden keräämisen ääni. Parina kertana ääniraidalla alkoi jokin outo
tausta "tärinä".
Roomassakin jäi Caesarin hieno puhe kuulematta, kuten myös juttelu
päällikkö Aladobixin kanssa, glariaattoria areenan jälkeen pelin bugaamisen
takia. Pelin uudelleen käynnistäminenkään ei tähän enää auttanut siinä
vaiheessa kuin tajusi pelin buganneen. Olisi kai pitänyt olla vain kuolematta
toisessa glariaattori taistelussa.
Koska pelissä käytettään alkuperäisiä ääniä ei puhetta ole kuin kohtauksien
aikana. Retro- ja Remaster -moodien välillä voi vaihtaa ihan milloin tahansa
ja asetuksista voi muokata Remaster -moodia. Halutessaan voi laittaa niin että
käytettään vain alkuperäisiä musiikkeja ja vanhoja animaatioita Remaster
-moodissa.
Tässä pelissä Asterixin ja Obelixin välillä ei voi vaihdella kun siltä tuntuu,
vaan peli itse automaattisesti vaihtaa kun kyseinen kohta sitä vaatii.
Ymmärrettävää tavallaan sillä onhan kyseessä pelisarjan ensimmäinen osa.
Ulkonäöllisesti tähän Remaster -moodiin on kyllä panostettu, mutta yksinään se
ei onnistu pelastamaan kokemusta. Tietenkin bugit voidaan korjata
päivityksillä, mutta kyllä kaikkien pelitalojen pitäisi siihen pyrkiä, ettei
niitä olisi varsinkaan tällaisessa mittakaavassa. Entäs sitten kun koittaa
aika lopettaa esim. PS4 Internet tuki ja et enää pääse korjauspäivityksiä
lataamaan? Tietenkin sitä voi hankkia useita kovalevyjä joihin siirtää
sitten talteen kaikki lataukset, mutta ei kuluttajan pitäisi tällaista joutua
tekemään.
Pelin läpäisyyn Hardilla meni itselläni 12 tuntia ja 37 minuuttia, tietenkin
nopeamminkin olisi oletettavasti onnistunut, jos ei olisi mennyt aina välillä
nysväämiseksi ja olisi oikeasti jaksanut yrittää kunnolla.
Tällä hetkellä tämä XXL Romastered on melkeinkö samalla viivalla muovisen XXL
3:n kanssa, vaikka XXL voikin sen ohittaa, kunhan saadaan korjauksia ja saan
aikaiseksi uudelleen pelata. Tietenkin hauskin ja viihdyttävin näistä kolmesta
on XXL 2, jonka remasteriin olisi voitu kyllä käyttää ulkonäöllisesti yhtä
paljon aikaa kuin tähän Romasteriin.
Tähän loppuun pieni Bugi kollaasi. Pitää sisällään osan bugeista, joita
onnistuin nauhoittamaan käyttäen PS4:n omaa Videoleike työkalua:
Nyt on sitten tämäkin pelisarja koettu. Tietenkin kuten olen aikaisemminkin
sanonut, uudelleen peluuseen menevät jossain vaiheessa, ehkä jopa jo ensi
vuonna.
Mutta tämä saa jäädä tämän blogin viimeiseksi postaukseksi vuodelta 2020.
Toivottavasti ensi vuosi olisi paljon parempi kaikilla osa-alueilla.
![]() |
Tämä blogiteksti saatiin päätökseen teen, Doris -keksien ja Asterix -pehmon voimalla. |
Kommentit
Lähetä kommentti
Jos et voisi ikimaailmassa sanoa kommenttiasi kasvotusten, niin jätä sanomatta. :)
Muistakaa, että minäkin olen vain ihminen niin kuin sinäkin tai no olen minä niihin nuijiinkin joskus törmännyt. Mietin vain miten ne kirjottelee yhtään mitään ku nuijilla ei tiedettävästi ole käsiä saati muutakaan...